Нема више чланака у овој категорији. Ако се приказују поткатегорије, оне могу да садрже чланке.
Биографија
Вук Стефановић Караџић је рођен 7. новембра 1787. године у селу Тршићу, у близини Лознице. Основну школу је похађао у Лозници и у манастиру Троноша. Образовање наставља у Сремским Карловцима и у Београду, али због слабог здравља и немаштине није успео да се дуже задржи у школама. Касније одлази у Беч, где упознаје Јернеја Копитара, који ће имати велики утицај на његов рад.
Вук је био пионир у реформисању српског језика и правописа. Залагао се за то да књижевни језик буде заснован на народном говору. Његова чувена максима била је: „Пиши као што говориш, а читај као што је написано.“
Осим језичке реформе, Вук је сакупљао и објављивао српске народне песме, приче, пословице и друге умотворине. Његова збирка народних песама изазвала је велико интересовање широм Европе, а подршка великих европских умова, као што су Јакоб Грим и Јохан Волфганг Гете, донела му је међународну славу.
Вук Стефановић Караџић се оженио Аном (Анандијом) Крсмановић 1815. године у Бечу. Ана је била ћерка угледног трговца, пореклом из Србије. Брак је био стабилан и пун разумевања, а Ана је пружала Вуку велику подршку у његовом научном и књижевном раду.
Имали су неколико деце, али је само ћерка Вилхелмина — познатија као Мина Караџић — преживела до одраслог доба. Мина је била веома образована, знала је стране језике и бавила се превођењем, писањем и цртањем. Била је блиска сарадница свога оца и чувар његовог наслеђа после његове смрти.
Реформа српског језика
Вук Стефановић Караџић је најпознатији по великој реформи српског језика. У његово време, српски књижевни језик је био мешавина црквенословенског, руског и српског, неразумљив обичном народу. Вук је веровао да књижевност треба да користи народни језик, језик којим људи стварно говоре.
Главне идеје реформе:
Важна дела:
Отпор и признање:
У почетку, Вукове реформе нису биле добро прихваћене. Многи су их критиковали, нарочито представници Српске православне цркве и образоване елите. Међутим, временом су његове идеје победиле. Данас се савремени српски језик заснива управо на Вуковој реформи.
Сакупљање народних песама и усмене књижевности
Један од највећих доприноса Вука Караџића је сакупљање и објављивање српске народне књижевности. Вук је веровао да се дух народа најбоље чува у његовој усменој традицији – у песмама, приповеткама, пословицама и причама које се преносе с колена на колено.
Шта је радио?
Важне збирке:
Значај:
Биографија
Вук Стефановић Караџић је рођен 7. новембра 1787. године у селу Тршићу, у близини Лознице. Основну школу је похађао у Лозници и у манастиру Троноша. Образовање наставља у Сремским Карловцима и у Београду, али због слабог здравља и немаштине није успео да се дуже задржи у школама. Касније одлази у Беч, где упознаје Јернеја Копитара, који ће имати велики утицај на његов рад.
Вук је био пионир у реформисању српског језика и правописа. Залагао се за то да књижевни језик буде заснован на народном говору. Његова чувена максима била је: „Пиши као што говориш, а читај као што је написано.“
Осим језичке реформе, Вук је сакупљао и објављивао српске народне песме, приче, пословице и друге умотворине. Његова збирка народних песама изазвала је велико интересовање широм Европе, а подршка великих европских умова, као што су Јакоб Грим и Јохан Волфганг Гете, донела му је међународну славу.
Вук Стефановић Караџић се оженио Аном (Анандијом) Крсмановић 1815. године у Бечу. Ана је била ћерка угледног трговца, пореклом из Србије. Брак је био стабилан и пун разумевања, а Ана је пружала Вуку велику подршку у његовом научном и књижевном раду.
Имали су неколико деце, али је само ћерка Вилхелмина — познатија као Мина Караџић — преживела до одраслог доба. Мина је била веома образована, знала је стране језике и бавила се превођењем, писањем и цртањем. Била је блиска сарадница свога оца и чувар његовог наслеђа после његове смрти.
Реформа српског језика
Вук Стефановић Караџић је најпознатији по великој реформи српског језика. У његово време, српски књижевни језик је био мешавина црквенословенског, руског и српског, неразумљив обичном народу. Вук је веровао да књижевност треба да користи народни језик, језик којим људи стварно говоре.
Главне идеје реформе:
Важна дела:
Отпор и признање:
У почетку, Вукове реформе нису биле добро прихваћене. Многи су их критиковали, нарочито представници Српске православне цркве и образоване елите. Међутим, временом су његове идеје победиле. Данас се савремени српски језик заснива управо на Вуковој реформи.
Сакупљање народних песама и усмене књижевности
Један од највећих доприноса Вука Караџића је сакупљање и објављивање српске народне књижевности. Вук је веровао да се дух народа најбоље чува у његовој усменој традицији – у песмама, приповеткама, пословицама и причама које се преносе с колена на колено.
Шта је радио?
Важне збирке:
Значај:
1. ОПШТЕ ОДРЕДБЕ
Члан 1.
Овим Кодексом уређују се односи ученика, запослених и родитеља у основној школи “Бошко Палковљевић - Пинки” у Батајници.
У школи се негују односи међусобног разумевања и уважавања личности ученика, запослених и родитеља.
Запослени у школи имају обавезу да својим радом и укупним понашањем доприносе развијању позитивне атмосфере у школи.
Члан 2.
У циљу очувања школске имовине и појачане безбедности ученика и запослених у школи, утврђује се Кодекс живота и рада који се односи на све ученике, запослене и сва друга лица која користе услуге школе.
Члан 3.
Поштовањем Кодекса живота и рада у школи омогућава се несметан рад, подиже општа и радна дисциплина, чиме се повећава успех ученика, њихов углед, као и углед школе.
2. ПРАВА, ОБАВЕЗЕ И ДУЖНОСТИ УЧЕНИКА
Члан 4.
Права ученика у школи остварују се у складу са потврђеним међународним уговором, Законом о основама система образовања и васпитања, као и посебним законима. Школа је дужна да обезбеди њихово остваривање, а нарочито право на:
Члан 5.
Дужности и обавезе ученика су да:
Члан 6.
Ученици су такође дужни да:
Члан 7.
Ученик може да одговара само за повреду обавезе која је у време извршења била прописана посебним законом или општим актом - Правилником о дисциплинској и материјалној одговорности.
Ученику може да се изрекне васпитно-дисциплинска мера за лакше повреде обавеза ученика у складу са општим актом школе, а за теже у складу са Законом о основној школи.
Васпитно-дисциплинска мера може да се изрекне ученику само за повреду обавезе учињене у току текуће школске године.
Члан 8.
Дисциплински поступак против ученика не може се покренути нити водити по истеку три месеца од дана сазнања за повреду обавезе, односу по истеку школске године у којој је повреда учињена.
Члан 9.
Родитељ одговара за материјалну штету коју ученик причини школи, намерно или из крајње непажње, у складу са Законом о основној школи.
3. ОДЕЉЕНСКА ЗАЈЕДНИЦА И УЧЕНИЧКИ ПАРЛАМЕНТ
Члан 10.
Ученици једног одељења школе образују одељенску заједницу.
Овлашћења и начин рада одељенске заједнице ученика ближе се уређује Статутом школе.
Члан 11.
У другом циклусу основне школе може да се организује Парламент ученика.
Парламент се организује ради:
Члан 12.
Парламент чине по два представника сваког одељења седмог и осмог разреда.
Парламент се бира сваке школске године.
Парламент има председника и заменика председника, којима мандат траје једну школску годину.
4. ОДНОСИ МЕЂУ УЧЕНИЦИМА
Члан 13.
Односи међу ученицима заснивају се:
Дежурни ученик
Члан 14.
Дежурни ученик може бити: за старију смену ученик седмог и осмог разреда, а за млађу четвртог разреда.
Дежурне ученике одређује одељенски старешина са одељенском заједницом.
Дежурни ученик не може бити ученик непримереног понашања, као и ученик са већим бројем недовољних оцена.
Дежурни ученик носи видљиву ознаку - траку или беџ.
Место дежурства је поред службеног улаза у школу.
Члан 15.
Дужности дежурних ученика су:
Лице које није запослено у школи дужно је да дежурном ученику покаже личну карту, службени позив или другу исправу ради своје идентификације.
Редар
Члан 16.
Дужности редара су:
У колико редари прикрију причињену штету, школа ће од њих извршити надокнаду исте.
5. ОДСУСТВОВАЊЕ УЧЕНИКА СА НАСТАВЕ
Члан 17.
Ученик је дужан да редовно похађа наставу у складу са школским календаром који утврђује Министарство просвете.
Ученик је дужан да своје изостајање правда лекарским оправдањем, или оправдањем родитеља или старатеља, у року од осам дана од дана одсуствовања.
Свака злоупотреба или подношење нелегалног уверења, оправдања или другог документа, повлачи дисциплинску одговорност.
За изостајање са наставе дуже од осам дана, одељенски старешина је дужан да упути писмени позив родитељу или старатељу преко секретара школе, у циљу прибављања информација о разлозима изостајања ученика, ради предузимања мера од стране школе и других лица како би се обезбедило редовно похађање наставе.
Када школа предузме одговарајуће мере, а ученик и даље не похађа наставу, секретар школе ће обавестити надлежни орган.
Уколико ученик потпуно престане да похађа наставу, а подлеже обавези основног школовања, одељенски старешина ће то пријавити секретаријату школе, ради пријаве надлежном органу.
Члан 18.
Ако ученик закасни на наставу, не сме се задржавати у ходницима, санитарним просторијама и другим деловима зграде, већ одмах улази у учионицу у којој се изводи настава његовог одељења.
После јављања наставнику и усменог обавештења о разлогу закашњења, по одобрењу наставника ученик одлази на своје место и укључује се у наставу.
Самовољно напуштање часа од стране ученика сматра се дисциплинским прекршајем и повлачи одговорност ученика.
6. ЗАБРАНА ДИСКРИМИНАЦИЈЕ И СТРАНАЧКОГ ОРГАНИЗОВАЊА
Члан 19.
У школи су забрањене активности којима се угрожавају и омаловажавају групе и појединци на основу расне, националне, језичке, верске и полне припадности, узраста, социјалног и културног порекла, имовног стања и политичког опредељења.
Под дискриминацијом ученика подразумева се свако непосредно или посредно прављење разлика, повлађивање, искључивање или ограничавање, чији је циљ спречавање остваривања права, смањење права или престанак једнаког третмана ученика.
Члан 20.
У школи није дозвољено страначко организовање и деловање, нити коришћење простора школе за те сврхе.
7. ЗАШТИТА ПРАВА УЧЕНИКА И РОДИТЕЉА
Члан 21.
Ученик и његов родитељ могу да поднесу пријаву директору школе у случају непримереног понашања запослених према ученику, у року од 15 дана од наступања случаја.
Директор школе је дужан да пријаву размотри и уз консултације са учеником и његовим родитељем одлучи о њој у року од 15 дана од дана пријема пријаве.
Запослени у школи дужан је да пријави директору школе кршење права ученика из овог Кодекса и из Закона.
Члан 22.
Ученик и његов родитељ или старатељ имају право да поднесу жалбу на оцену.
Жалба се подноси директору школе у року од три дана, а за ученике завршног разреда у року од 24 часа од добијања ђачке књижице, односно сведочанства.
Право на приговор директору школе у току школске године има ученик, односно родитељ, у року од три дана од саопштења оцене.
Члан 23.
Директор школе у сарадњи са педагошко-психолошком службом у року од три дана одлучује по жалби или приговору.
Ако директор школе оцени да је приговор или жалба основана, и да је оцена супротна закону, образује комисију за проверу знања ученика.
Оцена комисије је коначна.
8. ОБАВЕЗЕ НАСТАВНИКА И ДРУГИХ РАДНИКА ШКОЛЕ
Члан 24.
Обавезе наставника су да:
Против радника који не поштује обавезе прописане законом, прописима донетим на основу закона и овим Кодексом, покреће се дисциплински поступак за повреду радне обавезе.
Члан 25.
Дежурни наставник је дужан да:
Распоредом дежурства директор школе одређује дежурне наставнике, време и место дежурства.
Члан 26.
Одељенски старешина је дужан да:
Члан 27.
Међусобни односи наставника, осталих радника и ученика у школи засновани су на узајамном поштовању личности, разумевању и пружању помоћи у реализацији образовно-васпитног рада.
9. ОБАВЕЗЕ ПОМОЋНО-ТЕХНИЧКИХ РАДНИКА ШКОЛЕ
Члан 28.
Обавезе помоћно-техничких радника су:
10. ПРАВА И ОБАВЕЗЕ РОДИТЕЉА ИЛИ СТАРАТЕЉА И ОСТАЛИХ ЛИЦА КОЈА КОРИСТЕ УСЛУГЕ ШКОЛЕ
Члан 29.
Родитељ или старатељ ученика има право да:
Члан 30.
Родитељ или старатељ има дужност да:
У случају непримереног понашања, изазивања сукоба са ученицима, другим родитељима или радницима школе, родитељу може да се ускрати право приступа у простор школе.
Члан 31.
Прикупљање финансијских средстава од ученика школе не може се вршити без сагласности родитеља.
Члан 32.
Свако лице које није ученик или радник школе, а које користи услуге школе, дужно је да на улазним вратима покаже личну карту, службени позив или другу исправу, ради идентификације.
Наташа Милићев Драгана Лазаревић Весна Рајић Марина Јовановић Драгана Лунц Зорана Рангелов Мирјана Балабан Ивана Димитрић Пешић Јованка Ристић Жанијел Шубља Жељко Влајковић Драгана Маринковић Наташа Шарановић Ивановски Бошко Ђорђевић Марија Ђукић Александар Миљковић Александар Виг Зорка Миленковић Зорка Бјелић Весна Стојановић Александра Стоилковски Славица Алимпић
Miljana Marković -pedagog
Jelena Ankić- psiholog